Het wordt door de minister niet benadrukt, maar er komt sowieso geen drempelwaarde van 1 mol in de stikstofwetgeving, als niet aantoonbaar ook emissiereductie van stikstofuitstoot plaatsvindt. Dat blijkt uit reacties op nieuws van vorige week vrijdag over een mogelijke doorbraak in de stikstofproblematiek.
Want een doorbraak kan het zeker worden, zegt LTO voorzitter Ger Koopmans: “ Ik ben heel positief. De invoering van een drempelwaarde van 1 mol in de stikstofwetgeving is een belangrijke stap voor veel bouwprojecten maar ook voor PAS melders en vele anderen is het een oplossing. “
Flankerend beleid
Hij voegt er wel aan toe dat er nadere uitwerking nodig is in de vorm van voorstellen die aanpassing van regelgeving koppelen aan emissiereductie, die noodzakelijk is. Dat is ook de reactie van GroenLinks/PvdA Tweede Kamerlid Laura Bromet op het nieuws over de invoering van de drempelwaarde. Haar woordvoerder laat weten de wet aangepast zal moeten worden.
“Het wetsvoorstel waarmee Wiersma zal komen, zal eerst door de Tweede Kamer besproken moeten en geamendeerd. En daarna volgt een stemming. Nu het kabinet demissionair is verwachten wij geen meerderheid voor de nieuwe stikstofgrens zonder flankerend stikstofbeleid die een substantiële reductie van stikstof bewerkstelligt.”
Uitgestelde doelsturing
Het werd er afgelopen vrijdag niet duidelijk bij gezegd maar ook Wiersma neemt zich vast voor dat flankerende beleid in te voeren. Namelijk emissiereductie door doelsturing. Dus op basis van een keuzemodel, waarbij de veehouder door managementregelen zelf de mogelijkheid heeft te kiezen op welke manier op haar/zijn bedrijf stikstof wordt gereduceerd. Behandeling van deze doelsturing is echter uitgesteld en staat nu voor dit najaar op de planning van de Tweede Kamer.
Controversieel?
In het beleid van doelsturing heeft Wiersma de volledige steun van LTO. Samen met het NAJK pleitte de belangenbehartiger vorige week, al voor het nieuws over de invoering van de ‘1 mol drempelwaarde’ bekend werd, voor het niet controversieel verklaren van het stikstofdossier. Zodat het voorgenomen beleid, inclusief emissiereductie door doelsturing, uitgevoerd kan worden.